Jezme

každý den

pestře

Mnoho z nás se snaží správně jíst a cvičit, ale není to snadné. Světová zdravotnická organizace doporučuje sníst každý den 5 až 9 porcí ovoce a zeleniny.** Mnoho odborníků však vyjadřuje obavy, že ovoce a zelenina, které dnes nakupujeme v obchodech, neobsahuje tolik živin jako kdysi. Kvůli nabitému dennímu programu a hektickému životnímu stylu asi 75 % z nás nepřijímá doporučené množství živin, čímž vzniká nesoulad mezi tím, co jíme, a co potřebujeme.*** Dokonce i když ovoce a zeleninu do svého jídelníčku zařazujeme často, není to v tak rozmanitém spektru, jak by bylo dobré pro naše zdraví. Co můžeme dělat?

Doplňky stravy mohou pomoci nedostatky v našem stravování překlenout a zajistit, aby náš organismus dostával správné živiny ve správném množství. Doplňky stravy se vejdou i do toho nejnabitějšího diáře.

** Zdroj: Světová zdravotnická organizace (WHO)/Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO): Stravování, výživa a prevence chronických onemocnění; zpráva na základě společné odborné konzultace FAO a WHO, Ženeva, Světová zdravotnická organizace, 2003 (Technická zpráva č. 916).
*** Hall JN, Moore S, Harper SB, Lynch JW: Globální variabilita ve spotřebě ovoce a zeleniny. Am J Prev Med. 2009: 36(5):402-409.

Naše každodenní

výživa vykazuje

jisté nedostatky

Chceme žít zdravě a cítit se co nejlépe. Pokud ovšem naše strava vykazuje nedostatky, náš organismus se nedokáže regenerovat a zůstat fit. Proč je tak těžké jíst různé druhy ovoce a zeleniny?

V našem moderním světě existuje celá řada věcí, které jsou rovnováze na překážku. Vzhledem k nabitému dennímu programu, různým dietám a rostoucí spotřebě polotovarů je nalezení správné kombinace čerstvého ovoce a zeleniny složité. Velké množství znečišťujících látek a pesticidů a snižující se kvalita čerstvých potravin, které se převážejí na dlouhé vzdálenosti, vede mnoho odborníkům k pochybnostem o výživové hodnotě potravin v regálech obchodů. Výběr potravin mohou dále zúžit různá náboženská pravidla a kulturní tradice. Dosažení rovnováhy je pak někdy ještě obtížnější.

Chceme žít naplno, ale nedostatky v naší každodenní výživě nám mohou bránit, abychom žili tak, jak si zasloužíme. Často v poklusu jíme jídla plná tuků a cukrů a zdravou životsprávu nám občas neusnadňují ani nároky našich nejbližších. Překlenutí těchto mezer ve výživě je prvním krokem k aktivnímu a spokojenému životu.

ODHALME

SÍLU SPRÁVNÉ

VÝŽIVY

Všichni víme, že vitaminy a minerální látky jsou pro naše stravování důležité. Víte ale, že náš organismus by bez nich nemohl vůbec fungovat? V každodenní stravě potřebujeme k zajištění normálního růstu a vývoje malá množství různých vitaminů a minerálních látek.

Primárním zdrojem energie jsou makroživiny jako sacharidy a tuky. Bílkoviny tvoří naše tělesné tkáně, minerální látky jim dávají strukturu a hrají zásadní úlohu v mnoha metabolických procesech. Vitaminy jsou pro naše zdraví prvořadé a jejich nedostatek se projevuje řadou chronických onemocnění.  Ve vodě rozpustné vitaminy a minerální látky nedokážeme uložit do zásoby. Aby měl organismus každý den vše, co pro optimální kondici potřebuje, musíme je přijímat ve správném množství každý den. Vitaminy rozpustné v tucích ukládáme v tělesném tuku, ale pokud dochází k výpadkům ve stravování, můžeme kvůli chybějícím látkám trpět různými chronickými problémy.

Náš organismus, má-li zůstat v rovnováze, potřebuje také řadu dalších živin. Omega mastné kyseliny přispívají ke správnému fungování srdce a rovněž podporují imunitní systém a metabolismus. Naše kosti, mozek a krev prospívají díky správné kombinaci vitaminů a minerálních látek ve stravě. Důležité jsou také antioxidanty, přirozená ochrana organismu proti poškození buněk v důsledku pracovního nasazení, znečištění životního prostředí a stresu. Voda je nezbytná k udržení hydratace a přispívá ke správné termoregulaci organismu. Správný poměr živin ve stravě nám může pomoci, abychom si více užívali života a byli méně nemocní.

Každá část těla má své specifické potřeby, aby fungovala co nejlépe:

Oči: Vitamin A a karotenoidy přispívají k udržení normálního stavu zraku.

Zuby: Fluorid přispívá k zachování mineralizace zubů a vápník je potřebný pro udržení jejich normálního stavu.

Kosti: Vápník je potřebný pro silné kosti. Vitamin D, vitamin K, fosfor, hořčík a zinek přispívají k udržení jejich normálního stavu.

Krev: Železo, kyselina listová a vitamin B12 pomáhají k normální tvorbě červených krvinek, vitamin K přispívá k normální srážlivosti krve.

Nervy: Vitamin C, hořčík a vitaminy B (např. B12, B6, biotin, niacin, riboflavin a thiamin) příspívají k posílení a regulaci nervové soustavy.

Tkáně, pokožka: Zinek spolu s vitaminy E a C přispívají k ochraně buněk před oxidativním stresem; vitamin A, riboflavin, niacin, biotin a jód přispívají k udržení normálního stavu pokožky.

Svalstvo: Vitamin D, hořčík, draslík a vápník přispívají ke správné činnosti svalů.

Buňky: Vitaminy C a E, chlor, draslík a zinek přispívají ke správnému fungování buněk a jejich seberevitalizaci.